Op de website van de NOS lazen we dit bericht: 26 organisaties starten vandaag een campagne waarin zij pleiten voor politiek in duidelijke taal, in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. In video’s zijn portretten van mensen met een licht verstandelijke beperking te zien. Het doel is toegankelijkere politiek voor deze groep mensen.
Het digitale zorgplatform Mo-online.nl is initiatiefnemer van de campagne. Een woordvoerder legt uit dat je veel moeilijke woorden tegenkomt in de politieke campagnestrijd. “Daar is het juist essentieel om begrijpelijke taal over te brengen”, zegt hij.
Roderick ten Voorde uit Dordrecht heeft een licht verstandelijke beperking en is het gezicht van de campagne. Hij heeft ook een voice-over ingesproken voor een filmpje. “In mijn opvoeding heb ik geleerd dat stemmen heel belangrijk is. Ik moest altijd gaan stemmen van mijn ouders. Heel logisch, want het is een belangrijk recht dat je hebt”, zegt hij.
Lees hier verder op de website van de NOS