Week van de Toegankelijkheid: dit doen banken voor toegankelijkheid

Week van de Toegankelijkheid: dit doen banken voor toegankelijkheid

De Nederlandse banken lopen met hun digitale diensten en producten in de voorhoede van toegankelijke digitale dienstverlening. Dat moet ook wel want een doorsnee Nederlander gebruikt iedere dag een dienst of product van zijn bank, bijvoorbeeld om ergens voor te betalen, om afschriften te controleren of om contant geld op te nemen. Nieuwe EU-wetgeving moet ervoor zorgen dat iedereen met openbare diensten kan omgaan, overal in Europa. Nederlandse banken hebben in de aanloop naar die wetgeving al veel verbeterd en blijven daarmee doorgaan.

Recente verbeteringen bij banken
De EU-toegankelijkheidswet werd in juni 2025 ingevoerd (de ‘European Accessibility Act’). Voorafgaand aan die invoering hebben Nederlandse banken de toegankelijkheid van hun digitale diensten en producten al sterk verbeterd, bijvoorbeeld voor blinden en slechtzienden en mensen die hun handen minder goed kunnen gebruiken. Hier volgt een greep uit de vele aanpassingen die banken hebben doorgevoerd:

  • Steeds meer bankpassen en creditkaarten hebben een inkeping, rond voor een bankpas en hoekig voor een creditkaart. Zo kunt u ze op uw gevoel makkelijk uit elkaar houden.
  • Alle nieuwe Geldmaat geldautomaten hebben spraakondersteuning en grote, heldere schermen die gebruikers zelf kunnen aanpassen.
    (hier staat alles over toegankelijkheid bij Geldmaat: https://www.geldmaat.nl/nl/toegankelijkheid/)
  • Mobiele telefoons en apps voor mobiel bankieren hebben veel speciale instellingen voor mensen met een visuele of motorische beperking.
  • Met een digitale betaalpas op uw telefoon – met Apple Pay of Google Pay – kunt u aan de kassa makkelijk en veilig betalen, met een vingerafdruk of gezichtsherkenning in plaats van een pincode. Bovendien geeft de telefoon spraakondersteuning tijdens het betalen.
  • Bij veel banken kunnen klanten hun bankzaken op meerdere manieren regelen, niet alleen via een webbrowser of met een mobiele app maar ook met papieren formulieren en afschriften, of met een klassieke ‘domme’ telefoon.
  • Bij internetbankieren en in de mobiele bankapp kunt u alle informatie op het scherm laten voorlezen.
  • Internetbankieren kunt u volledig bedienen zonder muis, alleen met de toetsen van een toetsenbord.
  • Banken schrijven zoveel mogelijk in simpele taal die iedereen kan begrijpen.

Verplichte uitleg over toegankelijkheid
Iedere dienstverlener voor consumenten moet de toegankelijkheid van zijn diensten en producten helder en begrijpelijk uitleggen aan zijn klanten, om te beginnen op zijn website. De banken die deelnemen aan het programma Toegankelijk Bankieren vermelden die informatie hier:

De komende jaren blijven de banken hard werken aan steeds betere toegankelijkheid. Iedere bank heeft een ‘Toegankelijkheidsverklaring’ op zijn website, in simpele en begrijpelijke taal, met duidelijke verbeterpunten en streefdata.

Belangenorganisaties zoals de Oogvereniging, Stichting ABC en Ieder(in) helpen de banken om hun diensten en producten toegankelijker te maken. Die belangenorganisaties kunnen aan de banken doorgeven waar hun leden nog tegen hoge drempels bij bankzaken aanlopen. Onbeperkt Amersfoort is aangesloten bij Ieder(in).

Campagneweek

Deze week is de Week van de Toegankelijkheid, een initiatief van Ieder(in), de koepelorganisatie voor mensen met een beperking. Laat deze campagneweek aanleiding zijn voor alle bankklanten om bij hun eigen bank na te lezen welke voorzieningen die bieden voor een goede toegankelijkheid. Dat is voor iedereen interessant en u kunt er familie en vrienden mee helpen die moeite hebben om hun digitale bankzaken zelfstandig te beheren.

Kijk ook eens op https://www.bankinformatiepunt.nl/ voor veel hulp bij dagelijkse bankzaken en betalingen

Bekijk ook onderstaand filmpje: Wat doet een bank

Ga naar de inhoud